Segelkronans historia
Byggd 1901 av H Brandenburg, Hamburg, Tyskland. Döpt till S/S Wilhelmsburg och levererad till Wachsmuth&Krogman, Hamburg. Insatt för Hamburg-Harburg Linie som hamnfärja.
1914 Insatt för Kejserliga marinen under första världskriget
1920 (22 okt) Såld till Sassnitzer Dampfschiffs-GmbH
1935 Såld till Georg Schildt, Straulsund. Omdöpt till BINZ samt ombyggd
1939 (30 april) övertagen av Tyska Kriegsmarine. Insatt för U-båtskommandot i Kiel
1942 (nov) Redad av W Schoonbek & Co
1946 Insatt i trafik på Elbe
1950 (15 maj) såld till Schiffarhrt der Inselgemeinde Langeoog, Tyskland, omdöpt till LANGEOOG III. Ombyggd vid Jadewerft, Wilhelmshafen.
1976 Såld till Kapitän Dethlefs, List, Tyskland. Omdöpt till GRET PALUCCA.
1987 (maj) såld till Lidköping. Ombyggd och omdöpt till LÄCKÖ. Upplagd som restaurangfartyg i Lidköping
1993 Såld till Båtrestaurang MS Visholmen AB, Strängnäs. Omdöpt till VISHOLMEN. Bogserad till Strängnäs. Upplagd som restaurangfartyg.
1996 Såld till Oxelösundsbåten AB Upplagd i Oxelösund. Omdöpt till NOAKS ARK. Flyttad till Södertälje.
2006 (27 sep) Såld till SOSS AB. Flyttad till Mälarvarvet för uppfräschning.
2007 (1 febr) Bogserad från Mälarvarvet till Skeppsholmen, Östra Brobänken.
2007 (17 april) Namngivningsceremoni med efterföljande middag. Fartyget nu omdöpt till SEGELKRONAN